Examenstress: Wat doe je er aan?

Examenstress: Wat doe je er aan?

Ja hoor, het is weer zo ver! Als je in je eindexamenjaar zit, ben je er al een heel jaar door je leraren mee geconfronteerd: ‘de eindexamens, ze komen er aan en zijn erg belangrijk’. Daar hadden ze natuurlijk best wel een beetje gelijk in. Maar als je het over echt belangrijk hebt, dan kwamen er misschien toch wel heel veel dingen nog een stapje hoger op je prioriteitenlijstje te staan. En nu het dan toch echt zo ver is, schriet je misschien toch wel een stukje in de stress…

Gelukkig hebben wij wat tips voor je, waarmee je moeiteloos al je tentamens zult volbrengen. Of niet natuurlijk, maar dan heb je volgend jaar weer een kans! En doe je geen examens? Ze gaan ook op voor tentamens!

exam 2

Denk positief
“Bij examenstress voel je de neiging om weg te kruipen. Je denkt: laat dat hele examen maar zitten! Deze neiging moet je in jezelf herkennen. Zet er vervolgens meteen andere gedachten tegenover, gedachten die je helpen in plaats van hinderen. Bijvoorbeeld: ik heb me goed voorbereid; het is ook goed als ik net een voldoende haal; ik heb mijn zwemdiploma toch ook gehaald?”

Houd je aan een aantal basisregels
“Daarnaast kun je de basisvoorwaarden voor een goed examen in acht nemen. Ga op tijd naar bed – dus niet de hele nacht doorblokken. Sta op tijd op, zodat je rustig kunt ontbijten en ook in alle rust naar de plek van het examen kunt gaan. Door stress vermindert je capaciteit om te analyseren en om je geheugen te gebruiken, capaciteiten die je nodig hebt als je examen doet. Als je goed bent uitgerust zal je brein veel beter werken.”

Sta jezelf toe om zenuwachtig te zijn 
“Als je tijdens het examen heel zenuwachtig of bang bent heeft het geen zin om tegen jezelf te zeggen dat je nu! rustig! moet blijven. Gebruik de omgekeerde methode: sta jezelf toe om je zenuwen te voelen. Neem aan het begin van het examen en daarna elk half uur drie minuten de tijd om je helemaal op je angst te focussen. Daarna ga je weer aan de slag. Als je daarna angst voelt zeg je: even wachten, straks ben jij weer aan de beurt!”

Deze tips komen van het Fonds Psychische Gezondheid. Wil je nog meer tips van hen? Klik dan even hier! En nu hop… weer snel de boeken in!

examens

Deel dit artikel: