Review: FIIO i1 versterker voor iPhone en iPad

Eerder plaatste ik een review van de Fiio A1 versterker voor hoofdtelefoons (oftewel een DAC: een digitaal naar analoog converter). Zo’n versterker geeft net wat meer power aan je muziek, waardoor het nog prettiger luisteren is. Je hoofdtelefoonervaring komt zo dichterbij die van wanneer je de muziek over een goede speaker afspeelt. Ik was er dus enthousiast over! Maar had ik dan geen minpuntje? Het enige wat ik kon bedenken was dat je hem moet opladen voor gebruik.

Fiio i1 Lightning versterker

In navolging deze eerdere review, vroeg HDPHNS of ik interesse had in nog een review. Want ze hebben nog een andere versterker, die zelfs niet opgeladen hoeft te worden. De Fiio A1 ligt nu even in een la, want ik heb de FIIO i1 versterker nu een paar werken in gebruik. En ik moet zeggen, ook hier ben ik weer van onder de indruk.

HDPHNS fiio i1

Allereerst is hij heel gemakkelijk in gebruik. Zodra je de versterker via de Lightning plug  voor de eerste keer in je iPhone stopt, wordt je gevraagd om een app te downloaden. Zodra die op je telefoon zit, hoef je daar niets meer actief mee te doen. Luister je muziek via je koptelefoon met de versterker ingeplugd? Dan zit je altijd goed, want de Fiio i1 laat je genieten van de kleine details die een goed nummer fantastisch maken.

De versterker haalt zijn energie rechtstreeks uit je iPhone, maar hij gaat er niet merkbaar sneller door leeg. Ook dat is mooi meegenomen. De controller van je eigen hoofdtelefoon wordt overruled door de versterker, maar deze heeft zelf ook een afstandsbediening waarmee je makkelijk nummers kunt skippen en het volume kunt regelen. Hij bevat zelfs een microfoon, maar die is minder praktisch. Terwijl de microfoon van je hoofdtelefoon in de buurt van je gezicht hangt, moet je die van de versterker zelf bij je mond houden. Maar gelukkig bel je niet gelijktijdig met het luisteren naar muziek.

De Fiio i1 is van jou voor 49,99. En ben je nog niet overtuigd? Dan kun je bij HDPHNS ook terecht voor een luisterafspraak.
PS: Omdat alleen Apple-devices zo’n Lightning plug hebben, hebben alleen iPhone- en iPad-gebruikers iets aan de i1 versterker. Maar HDPHNS heeft nog genoeg andere modellen versterkers in het assortiment waar mensen met een Android ook van kunnen genieten.